Friday 26 August 2011

BANTULAH SAUDARA KITA YANG KELAPARAN DI SOMALIA.



Saudara kita di Somalia sedangan bergelut dengan kematian akibat kebuluran dan wabak penyakit sedangkan kita di sini enjoy mendengar lagu raya sambil menjamah juadah yang enak-enak belaka.





Sabda Nabi saw maksudnya:

"Tidak beriman salah seorang dari kalian sehingga ia mencintai untuk saudaranya segala (kebaikan) yang dicintainya untuk dirinya sendiri" (HR. al- Bukhari dan Muslim).
Jadi jika ada diantara kita yang langsung tidak terkesan dengan kesengsaraan saudara kita di Somalia, maka dia hendaklah menyemak kembali tahap keimanannya dan perbanyakkan bermuhasabah diri.

Tidak cukup sekadar berdoa, kita hendaklah membantu saudara kita di Somalia dengan wang ringgit kerana kita mampu dan sudah ada NGO yang diyakini mengumpul dana bantuan kepada mereka. Sumbangan anda amat diperlukan untuk membeli makanan dan ubat-ubatan kepada saudara kita di sana.

Jangan biarkan mereka mati kelaparan sedangan kita terlebih kenyang di sini. Mendermalah segera melalui akaun Bank Islam Malaysia Berhad no. 14-02301-0025-718 atas nama HALUAN. InsyaALLAH bantuan anda akan sampai ke sana melalui NGO HALUAN yang terkenal dengan kerja kebajikan di Palestin, Kemboja dan lain-lain.


[Berdasarkan fakta Selatan Somalia telah dikategorikan kawasan kebuluran pada 20 Julai 2011 oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UN). Ia melibatkan 2.8 juta daripada 3.7 juta penduduk negara tersebut. Lebih 310 ribu kanak-kanak dikategorikan “acutely-malnourished”. 1 daripada 3 kanak-kanak tergolong dalam kategori kekurangan zat makanan yang teruk. Setiap hari 6 per 10 ribu kanak-kanak bawah 5 tahun meninggal. Kawasan yg paling teruk kemarau ialah Lower Shabelle, Middle and Lower Juba, Bay, Bakool, Benadir, Gedo dan Hiraam. Difahamkan tiga hingga empar ribu penduduk Somalia meninggalkan kediaman menuju ke Mogadishu sejauh 550 km atau ke kem pelarian Dadaab di Kenya dan Ethiopia. Mereka dipercayai berjalan dibawah suhu 50 C sejauh 400 km ke kem pelarian Dadaab di Kenya dan Ethiopia. Hampir ½ juta mendiami kem itu. Kem tersebut dipercayai hanya layak untuk didiami oleh 90 ribu orang sahaja].

Menitis air mata kita memikirkan kesengsaraan saudara kita di sana...... Ramai kanak-kanak sudah terkorban....... Ramai lagi yang akan terkorban jika bantuan secukupnya tidak disalurkan....

JANGAN TUNGGU LAGI, DERMALAH SEKARANG!!!

InsyaALLAH kita tidak akan menjadi miskin dengan menderma tetapi dengan menderma, kita sudah menyediakan sesuap makanan kepada mereka yang kelaparan dan InsyaALLAH kita akan mendapat ganjaran pahala yang besar daripada ALLAH swt.

No comments:

Post a Comment