Monday 13 February 2012

Kesedihan Di Valentine Day.

Dahulu ada yang melaungkan slogan menyedihkan berbunyi "mari kita sambut tahun baru 2012 cara Islamic" sedangkan tiada sambutan tahun baru dalam Islam. Janganlah pula kini ada suara sumbang yang melaungkan "mari kita sambut Valentine Day cara Islamic" pula. Ya ALLAH lindungilah kami dari kemungkaran ini.

Apa Itu Valentine Day?
Hari Santo Valentine, atau lebih dikenali sebagai Hari Valentine atau Hari Memperingati Kekasih, ialah satu sambutan tahunan yang diadakan pada 14 Februari untuk meraikan kasih sayang sesama kekasih. Sambutan ini dinamai sempena seorang dua martir Kristian purba yang bernama Santo Valentine. Ia ditubuhkan oleh Paus Gelasius pada tahun 496 M, tetapi digugurkan daripada Takwim Santo Rom Am oleh Paus Paul VIpada tahun 1969. Menurut tradisi, Hari Valentine merupakan hari bagi para kekasih untuk meluahkan rasa kasih sayang kepada satu sama lain dengan menghadiahkan bunga, menawarkan manis-manisan, dan mengirim kad ucapan. Sambutan ini mula-mula dikaitkan dengan asmara dalam lingkungan sastera Geoffrey Chaucer pada Kemuncak Zaman Pertengahan apabila mekarnya asmara istana.
Antara lambang-lambang Hari Valentine moden ialah bentuk hati, burung merbuk, dan dewaCupid yang bersayap. Semenjak abad ke-19, surat cinta Valentine yang bertulisan tangan membuka laluan kepada kad ucapan yang dikeluarkan secara besar-besaran. 
Saint yang dikaitkan dengan Valentine Day. 
Sumber di atas adalah salah satu daripada beberapa kenyataan yang dikaitkan dengan Valentine Day. Walau apapun, yang pasti Valentine Day merupakan perayaan mungkar dipenuhi maksiat yang haram disambut oleh umat Islam.


Tetapi amat menyedihkan apabila masih ada segelintir muda mudi Muslim yang menyambutnya dengan penuh kemaksiatan tanpa berasa malu. Itulah kesedihan di Valentine Day :(

Tahun lalu kami telah membuat operasi menyebarkan risalah keagamaan & poster ceramah agama kepada muda mudi yang melepak di sepangjang lebuhraya Butterworth (tepi laut).

Peristiwa yang paling menyedihkan adalah ketika terserempak dengan seorang gadis melayu sedang berdua-duaan bersama lelaki bukan Islam dalam keadaan mencurigakan. Kami tidak mengintip tetapi terserempak secara tidak sengaja, sudah menjadi kewajipan untuk mencegah kemungkaran peribadi yang jelas di depan mata.

Kata ‘Abdullah bin Mas’ud:
“Kita dilarang untuk mengintip, namun apabila jelas kepada kita maka kita bertindak”. (Riwayat Abu Daud. Sanadnya sahih)
Bau busuk arak yang kuat datang dari lelaki bukan Islam tersebut merunsingkan lagi jantung hati kami. Lebih menyedihkan Muslimah tersebut sudahpun bertunang dengan lelaki lain dan masih sangup berlaku curang. Walaubagaimanapun Muslimah tersebut tidak mengaku yang dia curang sebaliknya menyatakan hanya melepak dan mengangap lelaki bukan Islam tersebut sebagai kawan biasa sahaja.

Kerana tidak mahu perkahwinan muslimah tersebut dengan pasangan tunangnya terbatal, kami hanya menasihati mereka tanpa memaklumkan kepada sesiapa. Akhirnya muslimah tersebut menyatakan penyesalannya dan bertaubat serta berjanji tidak akan mengulangi kesalahan tersebut. Kami lepaskan  mereka pulang secara berasingan dan pastikan mereka benar-benar pulang secara berasingan.

Inilah kepincangan masyarakat kita. Banyak lagi kes-kes seperti ini berlaku dikalangan masyarakat kita. Inilah akibatnya jika ajaran Islam tidak dipraktikkan sepenuhnya dalam kehidupan umat Islam. Inilah antara bahana Valentine Day.

Tidak dihitung lagi kes-kes murtad yang berpunca daripada cinta sesat. Amat menyedihkan kerana ada Muslimah yang sangup murtad kerana ingin bersama kekasih bukan Islam mereka di Pulau Pinang. Laa haulawalaa quwata illaabillah. Cinta kepada manusia yang akhirnya boleh membawa mereka ke alam neraka. Nauzhubillah. Mudahan mereka bertaubat dan kembali kepada agama yang benar ini.

Oleh itu ayuh para pemuda dan pemudi. Jangan sambut Valentine Day kerana ianya jelas mungkar. Jangan melakukan maksiat. Takutlah akan azab ALLAH swt. Bertaubatlah sebelum terlambat. Sesungguhnya mati itu sangat hampir dengan kita.



Wahai ibubapa, awasilah anak-anak anda agar tidak terjebak didalam kemaksiatan yang merosakkan. Jika anda benar-benar menyayangi anak anda, maka berilah didikan agama secukupnya agar mereka bertaqwa kepada ALLAH saw. Sesungguhnya kesudahan yang baik bagi orang-orang yang bertaqwa.

Pemerintah negara hendaklah menghalang segala promosi maksiat dan Valentine Day di media-media massa. Ini kerana media massa amat berpengaruh dalam mencorak minda masyarakat. Jika pemerintah tidak menghiraukan kerosakkan moral yang berlaku, kepada siapa lagi hendak diharapkan?


Ubat mujarab bagi pasangan yang bercinta bukanlah maksiat yang merosakkan sebaliknya adalah perkahwinan. Ibubapa dan pihak berkuasa hendaklah mempermudahkan urusan nikah bagi menggalakkan golongan muda bernikah dan menyusuri gaya hidup sihat.


Nabi s.a.w bersabda (maksudnya):
“Aku tidak melihat (penawar) untuk dua orang yang bercinta seperti nikah” (riwayat al-Baihaqi dan Ibn Majah, sahih).
Marilah kita bermuhasabah diri dan berubah sebelum terlambat. Cinta suci adalah cinta kerana ALLAH swt. Cinta hakiki adalah cinta kepada ALLAH swt dengan mengikuti contoh dari Nabi saw.


                    وَلاَ تَقْرَبُواْ الزِّنَى إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاء سَبِيلاً              
"Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk."
(Surah Al-Isra' 17: Ayat Ke 32)


Syurga atau neraka? pilihan terletak di tangan anda.....
Abu Umair 10.02.12







No comments:

Post a Comment