Tuesday 14 February 2012

ERTI SEBUAH JANJI MELAYU

Gambar hiasan


Mat bertanya kepada Abu "pukul berapa nak pi kuliah nih" Abu menjawab "aku tungu hang kat luaq dewan tepat pukul 9.00 malam". Lalu Mat bertanya dengan nada sinis "janji Islam ka janji melayu nih?"


Dalam blog seorang Muslimah pula beliau menulis: "Janji berkumpul tepat pukul 9.00 pagi (untuk hari keluarga) tapi pukul 9.00 pagi masih duk makan pagi kat RnR. Alah biasalah janji melayu"

Adakah anda seorang melayu yang mempunyai sikap seperti di atas? 


Kenapa 'janji melayu' jika mungkir janji??? Adakah orang melayu terlalu teruk sehingga tak boleh dipercayai akan janji mereka? Saya bertanya kepada anda wahai orang melayu tidak malukah anda menggunakan perkataan 'janji melayu' bagi janji yang dimungkiri?


Di negeri lain saya kurang pasti tetapi di tempat saya inilah istilah yang digunakan bagi mereka yang mungkir janji.


Bagi saya ungkapan 'janji melayu' adalah memalukan dan satu penghinaan kepada bangsa melayu yang beragama Islam. Anda wahai orang melayu menghina diri sendiri dengan mengunakan ungkapan tersebut.


Rasulullah bersabda(Maksudnya):
“Tanda-tanda orang munafik ada tiga: apabila dia berbicara niscaya dia berbohong, apabila dia berjanji niscaya mengingkari, dan apabila dia diberi amanah niscaya dia berkhianat.” [Shahih Muslim, no 89]

Lihatlah hadis di atas betapa seriusnya kesalahan mungkir janji dalam Islam. Islam menuntut umatnya sentiasa menepati janji dan bersikap amanah dengan janji yang dibuat.

Jadi saya tidak rela saudara saya yang berbangsa melayu dihina dengan ungkapan 'janji melayu'. Orang melayu yang merupakan umat Islam mejoriti di Malaysia wajib menunjukkan contoh tauladan yang baik bagi menonjolkan keindahan Islam yang sebenar.

Tulisan ini adalah atas dasar kasih sayang sesama kita umat Islam. Janganlah sampai ada Non Muslim di luar sana menjadi bosan dan buruk sangka terhadap Islam akibat sikap sesetengah daripada kita yang suka mungkir janji tidak kira dalam apa urusan sekalipun seperti menepati masa, menepati dalam urusan pembayaran hutang dan sebagainya.

Dalam urusan masa contohnya. Amat penting untuk umat Islam menepati masa. jangan biarkan orang yang anda janji untuk berjumpa tertungu-tungu kerana anda tidak menepati masa. Jika anda tidak dapat hadir dalam tempoh masa yang ditetapkan akibat faktor yang tidak mampu dielakkan, mohon maaflah dan maklumkan segera kepadanya supaya dia tidak tertunggu-tunggu. Setelah itu buatlah perjanjian yang baru dengannya.


Gambar hiasan


Saya menasihati diri sendiri dan tulisan ini menjadi motivasi kepada diri sendiri untuk menjadi insan yang sentiasa menepati janji selaras dengan akhlak Islam. Mudahan ianya turut bermanfaat kepada para pembaca.

Tanamkanlah azam untuk tidak mengunakan istilah 'janji melayu' lagi pada masa akan datang.

abu umair 14.02.12

1 comment: