Sunday 4 August 2013

DUNIA PENTAS DUGAAN

Gambar hiasan.



Beberapa hari yang lepas, kami telah menziarahi dan memberi bantuan kepada sepasang suami isteri miskin. Dahulunya pendapatan mereka baik kerana menjalankan perniagaan kedai runcit berdekatan tempat tinggal mereka. 

Pada mulanya perniagaan berjalan lancar tetapi hari demi hari perniagaan semakin merosot dan akhirnya jatuh 'bankrupt' dan terpaksa ditutup. Kehidupan mereka menjadi semakin merosot tanpa halatuju, akhirnya siisteri mengalami ganguan perasaan dan kerap menangis dan kini menjalani rawatan, sisuami pula menghadapi masalah sakit kaki dan sudah tidak dapat berdiri lama dan bekerja. Kini mereka sudah putus harapan untuk bangun semula dan mengharapkan tangan anak-anak untuk membantu walaupun anak-anak mereka hanya berpendapatan rendah.


Setiap dugaan di dunia yang sementra ini adalah kerana ALLAH swt menyayagi kita dan ALLAH swt hendak memberikan kita Syurga yang abadi jika kita menjadi hambaNYA yang bertaqwa. Mudahan mereka kembali tabah dan sabar dengan dugaan dan tidak putus harapan dan terus berdoa. Mudahan ALLAH swt mengeluarkan mereka daripada kesusahan yang sementara ini. 


Lihatlah bagaimana saudara kita di Syria, Myanmar, Palestin diduga. Tidak sia-sailah dugaan yang mereka hadapi di dunia yang fana ini kerana berita gembira menanti mereka di akhirat sana jika mereka sabar dan bertaqwa kepada ALLAH swt.


Firman ALLAH swt maksudnya:


“Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut, kelaparan, kekurangan dari harta benda, jiwa serta hasil tanaman. dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa musibah, mereka berkata: “Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali”. Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat hidayah” (Al-Baqarah 155-157). 

Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi ? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. ( Al-“ankabut : 2-3)


Mudahan saya dan saudara saudari sekalian mengambil ikhtibar dan menjadi insan yang tabah, sabar dan bersyukur kepada ALLAH swt dan tidak putus-putus beristigfar dan berdoa kepadaNYA. Wallahu'alam 


Abu Umair 4.8.13

No comments:

Post a Comment