Monday 29 April 2013

WANITA DAN PERJUANGAN HAK KESAMARATAAN.

Gambar hiasan.

Kedengaran laungan pejuang hak asasi wanita di sana sini. Mereka kononya memperjuangkan hak kesamaratan diantara wanita dan lelaki. Adakah matlamat mereka tepat atau sebaliknya hanya menjatuhkan lagi martabat mereka?

Apabila kaum lelaki dijadikan sebagai role model ataupun standard bagi kaum wanita untuk berjaya, iaitu kaum wanita hendaklah mendapat hak atau menjadi seperti kaum lelaki dalam semua aspek. Mereka tidak sedar sebenarnya dengan meletakkan kaum lelaki sebagai standard, mereka telah merendahkan martabat mereka sebagai seorang wanita kerana berangapan bahawa kaum lelaki lebih tinggi statusnya berbanding kaum wanita sehingga memaksa mereka menjadi sama seperti kaum lelaki. Inilah kesilapan besar mereka.

Hakikatnya, wanita dan lelaki adalah sama dari segi statusnya cuma berbeza dari segi tanggungjawab. Tanggungjawab ini telah disusun dengan baik oleh Yang Maha Esa bagi mewujudkan kestabilan umat manusia. Jika salah seorang diantara mereka meningalkan tanggungjawab yang diamanahkan, maka akan terserlahlah kesan buruk jangka panjang mahupun pendek didalam sesuatu masyarkat khususnya. Jika sisuami mahupun siisteri atau siibu mahupun sibapa meningalkan tanggungjawab mereka, maka tungulah kerosakkan yang bakal menjelma hasil tindakan mereka. Jadi dari sudut Islam, tidak timbul soal ketidakadilah hak diantara lelaki dan wanita. Islam memberi keadilan dan membela hak wanita tanpa megabaikan hak lelaki. Itulah keadilah namanya.


Islam telah lama membela hak wanita. Bahkan sebelum kedatangan Nabi saw, kaum wanita ditindas dengan begitu teruk dan Nabi saw, pembela agung hak wanita membebaskan mereka dari penindasan tersebut lalu mengangkat martabat kaum wanita di suatu tahap yang tinggi sama seperti kaum lelaki.

Menurut Prof. Madya Datuk Dr. Asri Zainul Abidin dalam kertas kerja beliau bertajuk Pembelaan hak wanita dalam hadith-hadith Nabi saw dan keseimbangannya:


Islam telah mencatatkan di dada sejarah bahawa dirinya adalah pembela agung wanita. Sebelum kedatangan Islam, hak-hak wanita tidak dibincangkan atas nama sistem agama atau tanggungjawab keagamaan dalam wajah yang lengkap. Jika pun ada pembelaan, hak mereka adalah atas ehsan dan simpati lelaki semata-mata. Malah dalam sesetengah masyarakat, wanita dianggap sial dan tidak mempunyai nilai. 
Dalam masyarakat Babylon, jika suami membunuh seseorang, maka isterinya dihukum mati menggantikan tempatnya. Masyarakat Greek menganggap wanita lebih rendah nilainya daripada lelaki. Pelacuran pula adalah amalan biasa di setiap peringkat dalam Masyarakat Greek dan Rom. Masyarakat Mesir kuno menganggap wanita adalah lambang syaitan. 
Sementara itu, masyarakat Arab pula mewarisi tradisi membunuh anak perempuan hidup-hidup. Masyarakat Hindu adalah lebih dahsyat lagi. Mereka membakar seorang isteri bersama dengan mayat suaminya. Ini menyebabkan bekas ketua Hakim Mahkamah Delhi, Mr. Rajindar Sachar pernah menyebut, “..Historically, Islam had been very liberal and progressive in granting property rights to women. It is a fact that there were no property rights given to Hindu women until 1956, when the Hindu Code Bill was passed, whereas Islam hand granted these rights to Muslim women over 1400 years ago. 
Namun, kedatangan Nabi s.a.w. adalah rahmat bagi wanita. Hadith-hadith baginda membela dan mempertahankan hak mereka. Kehadiran hadith-hadith ini mengembalikan kedudukan wanita dan membuang anggapan bahawa mereka tidak perlu diletakkan di tempat yang mulia.
Begitu banyak hadis-hadis yang membela wanita antaranya:
Daripada Urwah bin al-Zubair bahawa Aisyah isteri Nabi menceritakan kepadanya, kata Aisyah: Telah datang kepadaku seorang wanita bersama dua orang anak perempuannya meminta (makanan) daripadaku sedangkan tiada padaku melainkan sebiji tamar. Aku berikan kepadanya, lalu dia membahagikannya untuk kedua anaknya. Kemudian dia bangun dan keluar. Apabila Nabi masuk, aku pun menceritakan kepadanya, lalu baginda bersabda: Sesiapa yang mengendalikan sesuatu urusan anak-anak perempuan lalu dia melakukan kebaikan kepada mereka maka mereka menjadi penghalang dari api neraka untuknya (Riwayat al-Bukhari 5/2234 dan Muslim 4/2027).
Daripada Ibn Abbas, seorang gadis dara datang kepada Nabi memberitahu bahawa bapanya mengahwinkannya sedangkan dia tidak suka, maka Nabi memberikan pilihan kepadanya (sama ada untuk meneruskan atau menolaknya) (Riwayat Abu Daud dan Ibn Majah, dinilai sahih oleh al-Albani).
Maka dalam Sahih al-Bukhari, ada bab Iza Zauwaja Ibnatahu wahiya karihah fanikahu mardud (Apabila bapa mengahwinkan anak perempuannya, sedangkan anak perempuan itu tidak suka maka nikah itu ditolak).
Daripada  al-Mughirah bin Syu’bah katanya: Sabda Nabi s.a.w.: “Sesungguhnya Allah mengharamkan ke atas kamu penderhakaan terhadap ibu, menanam (membunuh) anak perempuan..." (Riwayat al-Bukhari 2/848, 5/2229 dan Muslim 3/1341).
Banyak lagi hadis-hadis Nabi saw yang membela kaum wanita jika hendak disenaraikan. Itulah keadilan Islam yang benar ini.

Malangnya bila berlakunya sesuatu penindasan terhadap kaum wanita oleh sebilangan kaum lelaki Muslim yang kurang beriman, maka Islam dipersalahkan. Kelemahan-kelemahan sesetengah institusi melibatkan umat Islam yang pengurusannya kurang cekap sehingga hak wanita tidak dibela juga menyumbang kepada salah faham ini. Ditambah pula dengan media massa yang dikuasai barat sering membuat propaganda memburuk-burukkan Islam atas sebab agenda jahat mereka.

Disebabkan kelemahan manusia dan agenda jahat musuh-musuh Islam menyerang Islam dengan pelbagai propaganda kononya Islam tidak membela wanita, apa yang boleh kita lakukan sebagai insan biasa?. Kita hendaklah memulakan satu gerakan pemahaman kepada masyarakat mengenai betapa Islam membela wanita. Sebarkan hadis-hadis Nabi SAW dan ayat-ayat al-Quran yang membela wanita supaya masyarakat jelas dengan hakikat sebenar. Sebarkan melalui ucapan, facebook dan sebagainya.

Kaum lelaki Islam hendaklah bersikap baik dan berlaku adil terhadap wanita selari dengan kehendak Islam, dengan contoh yang baik daripada lelaki Islam, ianya dapat menonjolkan akhlak Islam yang sebenar lalu dapat memadamkan salah faham terhadap Islam insyaALLAH.

Kaum wanita Islam khususnya jika terasa dirinya ditindas akibat institusi kekeluargaan yang lemah dan institusi melibatkan umat Islam yang kurang cekap, janganlah terus menghukum agama Islam yang benar ini sebaliknya semaklah apa kata al-Quran dan apa kata as-Sunnah. Kembali kepada Islam yang sebenar bukan menyertai gerakkan hak asasi wanita yang terkeliru. Yakinlah wahai wanita, bila disemak al-Quran dan Sunnah, anda pasti akan melihat betapa Islam membela hak wanita dan betapa kelemahan manusia dan agenda jahat media massa telah memburuk-burukan Islam yang benar lagi suci ini. Wallahu'alam

Abu Umair
15.03.2013 




No comments:

Post a Comment