Thursday 19 May 2011

KEAJAIBAN AL QURAN: AL QURAN BERBICARA MENGENAI TEORI BIG BANG.


Pernahkah anda mendengar mengenai teori Big Bang? Teori ini menyatakan bahawa langit dan bumi pada asalnya bercantum padu sebelum bermulanya proses kejadian alam diantara 12 hingga 14 bilion tahun yang lalu. Kemudian berlaku satu letupan yang kuat dan seterusnya  berlaku pengembangan dan peyejukan sehingga akhirya lahirlah bintang-bintang, planet-plenet termasuk bumi, galaksi dan seumpamanya.

Albert Einstein
Teori ini pada asalnya dicadangkan oleh Albert Einstein pada tahun 1915 berasaskan formula General Theory of Relativity. Kemudian pada tahun 1922 seorang pakar fizik Rusia Alexander Friedmann mengembangkan dan mengukuhkan lagi teori ini. Pada tahun 1929, seorang tokoh astronomi dari Amerika, Edwin Hubble, menemui bukti-bukti yang mengukuhkan lagi teori Big Bang dengan mengunakan peralatan yang canggih. Selain itu, kajian-kajian yang dilakukan sekitar tahun 1965 hingga 1993 terus mengukuhkan teori ini. Pada hari ini, dengan adanya teknologi yang lebih canggih seperti  di makmal CERN yang terletak berhampiran dengan Bandar Geneva, Switzerland, kajian- kajian yang dilakukan terus mengukuhkan teori ini.   

Walaupun teori Big Bang baharu ditemui oleh saintis sekitar puluhan tahun yang lalu, namun amat mengkagumkan kerana perkara ini sudahpun disebut di dalam al Quran lebih 1,400 tahun yang lalu.

Firman ALLAH swt maksudya:

“Apakah orang-orang kafir itu tidak mengetahui bahawa langit dan bumi itu keduanya dahulu adalah suatu yang padu(ratqa) kemudian kami pisahkan antara keduanya(fataq)” –Surah Al-Anbiya:30

Terdapat dua perkataan dalam ayat ini yang perlu diberi perhatian iaitu ratqa dan fataq. Ratqa berasal dari perkataan arab rataqa yang bermaksud patch up, sew up iaitu ditampal dan dijahit. Ia melambangkan suatu yang terhimpun, melekat dan mengucup.

Fataq pula berasal daripada bahasa arab fataqa yag bermaksud unsew, unstitch, rip open, tear apart iaitu dibuka, dibelah dan dikoyak. Ia melambangkan suatu yang terbuka, terungkai dan mengembang.


Kesan daripada ayat yang menkagumkan ini, lahirlah pandangan daripada ulama tabiin iaitu Imam Said Bin Jubair yang telah meninggal lebih seribu tahun lalu. Beliau berkata: “Langit dan bumi sebelum ini melekat antara satu sama lain. Apabila langit ditinggikan dan dengan itu zahirlah bumi maka berlakulah pemisahan dan itulah yang dimaksudkan oleh ALLAH dalam ayat ini.”




Dr. Alfred Kroner
Antara pakar yang kagum dengan ayat Al Quran ini adalah Dr. Alfred Kroner yang merupakan professor dalam bidang giologi dan pernah menjadi dekan di Jabatan Geologi, Institute of Geosciences, Johannes Gutenberg Univercity, Mainz, Germany. Beliau berkata: “Melihat asal usul Muhammad, saya rasa hampir mustahil untuk beliau mengetahui langit dan bumi mempunyai asal usul yang sama. Hal ini disebabkan ilmu mengenainya hanya baharu diketahui beberapa tahun baru-baru ini, itupun dengan mengunakan alat-alat yang canggih. Seorang yang tidak mengetahui ilmu fizik nuclear 1,400 tahun dahulu, saya rasakan, tidak akan mampu megetahui mengenainya.” Akhirnya beliau berkata: “Apabila kita menghimpunkan kesemua kenyataan Quran berkaitan dengan bumi dan kejadiannya, dan kita kaitkannya dengan sains kita akan mengatakan kenyataan (Quran) secara dasarnya adalah benar”

Banyak lagi ayat-ayat saintifik yang terkandung di dalam al Quran. Ayat-ayat ini sangat menakjubkan dan mengukuhkan lagi hujah kita mengenai kebenaran al Quran. Oleh itu, sudah menjadi tanggungjawab kita untuk menyampaikan kebenaran Islam kepada Non Muslim agar mereka kembali kepada fitrah iaitu menyembah ALLAH, tuhan pencipta langit dan bumi. Marilah kita menjadi umat yang mengaji dan mengkaji serta berzikir dan berfikir.


Abu umair 19.5.2011

Rujukan:
Quran Saintifik, Dr. Danial Zainal Abidin, PTS Millennia, Selangor, 2009.
Majalah I, Karangkraf, keluaran Bil.72, 2008.
http://neokhilafah.blogspot.com/2010/03/quran-on-origin-of-universe.html

No comments:

Post a Comment