Wednesday 25 May 2011

BERDUA-DUAAN BERSAMA BUAH HATI.



Remaja sering terlibat dengan gejala suka berdua-duaan bersama buah hati masing-masing tanpa memikirkan implikasi buruk yang bakal menimpa diri mereka.

“Alaa bang, kami tak buat apa-apapun, hanya duduk bersembang takkan itupun salah kot?”. Inilah antara alasan yang sering kita dengar dari mereka yang ‘kantoi’.

Sebenarnya perbuatan berdua-duaan antara lelaki dan wanita yang bukan mahram adalah haram dan mendekati zina.

Firman ALLAH swt maksudnya:

“Dan janganlah kamu mendekati zina.” –Surah Al-Israa: 32

Dalam sebuah hadis pula, Nabi saw bersabda maksudnya:

“Tidaklah seorang lelaki itu berdua-duaan dengan wanita yang bukan mahramnya, kecuali syaitan akan menjadi orang yang ketiga.” –Hadis Riwayat Al Bukhari dan Muslim.

Jika anda melihat rakan anda berdua-duaan dengan individu berlainan jantina, maka anda hendaklah menasihati mereka agar meninggalkan perbuatan yang terkutuk itu. Cegahlah kemungkaran sedaya mampu.

Oleh itu wahai remaja harapan agama, perbuatan berdua-duaan bersama individu yang berlawanan jantina hanya kelak akan merosakkan dirimu. Ingatlah malu dan kesakitan yang bakal engkau hadapi.  Ingatlah dosa yang bakal engkau tanggung. Takutlah engkau akan azab ALLAH swt.

Jagalah maruah diri mu wahai remaja. Janganlah engkau mencemarkan maruah diri dengan perbuatan yang keji dan mungkar. Ingatlah ibu bapa mu yang tersayang. Janganlah engkau memusnahkan harapan mereka.  Ingatlah ALLAH swt. Janganlah engkau terpedaya degan tipu daya syaitan.

Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna lagi. Jika nasi sudah menjadi bubur, air mata darah sekalipun sudah tidak memberi apa-apa erti.

Berdua-duaan boleh menyebabkan diri terjerumus kedalam zina.
Akhirnya insan yang tidak berdosa ini menjadi mangsa. 

Wahai remaja Muslimin dan Muslimah yang beriman kepada ALLAH swt. Jauhkanlah dirimu daripada berdua-duaan. Janganlah engkau menghampiri zina. Sesungguhnya implikasi zina amat buruk ke atas diri, keluarga dan masyarakat.. Remaja bertakwa adalah remaja berjaya.

Abu umair 25/5/2011

No comments:

Post a Comment