Sunday 23 October 2011

APA NASIB LIBYA SELEPAS INI?



Apa nasib Libya selepas ini???. Sebuah negara umat Islam yang kaya dengan minyak dan penduduknya terdiri daripada berbagai suku kabilah. 

Ada yang mengatakan mereka akan bergaduh sesama sendiri untuk mengangkat  kabilah masing-masing ke tampuk pemerintahan. Ada pula yang mengatakan Negara ini bakal dipergunakan oleh pemerintah jahat Amarika dan sekutu jahat Amarika bagi merebut hasil minyak yang melimpah di Libya.

Saya katakan hanya ALLAH swt yang Maha Mengetahui nasib saudara kita di Libya dan sentiasa mendoakan kesejahteraan mereka. Saya berharap mudahan Libya tidak menjadi pak turut Amarika dan sekutunya walaupun tidak menafikan kebanyakkan negara yang menggulingkan pemerintah kuku besi mereka dengan bantuan Kuffar terpaksa juga meminta batuan Kuffar tersebut untuk membina negara baru. Saya doakan perkara ini tidak berlaku di Libya.

Saya doakan umat Islam Libya dan seluruh negara Islam dapat hidup dengan aman dan harmoni serta hukum ALLAH swt yang Maha Adil dapat ditegakkan. Saya tidak mahu berbicara lagi mengenai kezaliman bekas pemeritah Libya yang telah dibunuh dan keadaan di sana kerana saya tidak berada di sana. Hanya ALLAH swt yang Maha Mengetahui nasib hambaNYA di akhirat kelak.

 Banyak pengajaran yang boleh kita dapat daripada peristiwa  yang melanda negara Islam seperti Libya, Mesir dan lain-lain. Mudahan ianya dijadikan ikhtibar untuk meningkatkan lagi tahap keimaan kita serta mendorong kita kembali berpegang teguh kepada tali ALLAH swt.

"Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) ALLAH, dan janganlah kamu bercerai-berai" (Ali' Imran:103).

Sedikit informasi mengenai Libya.

Libya atau rasminya Great Socialist People's Libyan Arab Jamahiriya (bahasa Arab: ليبيا, yang diartikan ke dalam bahasa Libya Lībyā atau الجماهيرية العربية الليبية الشعبية الإشتراكية) terletak di Afrika Utara, berbatasan dengan Laut Tengah, Mesir di sebelah timur, Sudan di tenggara, Chad danNiger di selatan serta Aljazair dan Tunisia di sebelah barat. Ibu kota negaranya adalah Tripoli. Bilangan penduduk Libya hampir mencecah 6 juta orang tetapi dianggap sebagai sedikit jikalau dibandingkan keluasan negaranya yang amat luas sehingga dikira sebagai negara ke-17 terbesar di dunia.
Nama "Libya" berasal daripada bahasa Mesir iaitu "Lebu", yang merupakan sebutan bagi orang-orang Berber yang tinggal di sebelah barat Sungai Nil, dan dipinjam oleh bahasa Yunanisebagai "Libya". Pada zaman Yunani kuno, istilah ini mempunyai erti yang lebih luas, yang mencakupi seluruh Afrika Utara di sebelah barat Mesir, dan kadang-kadang juga ditujukan untuk seluruh benua Afrika.
Libya adalah sebuah kerajaan yang didirikan pada 24 Disember 1951Raja Idris I bertindak sebagai pemimpin pemerintahan. Itali telah mencuba untuk merebut Libya dari Turki dan menjadikannya wilayah jajahan. Tetapi, negara yang berbatasan dengan Laut Tengah ini mendapat kemerdekaan dan kebebasan setelah Itali menyerah kalah kepada Sekutu dalamPerang Dunia Kedua.
Pada 2011,Libya terjebak dalam Perang Saudara akibat daripada tempias Revolusi Arab 2011 yang menyaksikan kejatuhan kerajaan Tunisia pimpinan Zine El Abidine Ben Ali dan Mesir,pimpinan Hosni Mubarak.Pada 27 Februari 2011,Pihak Pro-Demokrasi mengisytiharkan penubuhan Kerajaan Sementara Libya yang dinamakan Majlis Peralihan Nasional(National Transitional Council,المجلس الوطني الإنتقالي, al-majlis al-waṭanī al-'intiqālī),yang dipimpin oleh Mustafa Abdul Jalil,bekas Menteri Kehakiman Libya yang telah berpaling tadah dari Kerajaan Jamahiriya pimpinan Gaddafi.
Kolonel Muammar Muhammad al-Gaddafi (Arabمُعَمَّر القَذَّافِي‎ Muʿammar al-Qaḏḏāfī (lahir 7 Jun 1942- 20 Oktober 2011) adalah seorang pemimpin politik dan revolusi Libya. Beliau telah menjadi Presiden Libya semenjak menggulingkan Raja Idrisdalam rampasan kuasa tak berdarah pada 1969 dan menjadi pengasas Republik Sosialis Arab Libya.. Tempoh pemerintahan yang kini hampir mencecah 42 tahun membuatkan beliau antara pemimpin terlama memerintah dalam sejarah.
Ideologi Gaddafi dipanggil Teori Antarabangsa Ketiga dan dihuraikan dalam Buku Hijau. Buku ini disebar ke seluruh dunia secara percuma. Gaddafi dikatakan pernah menaja beberapa kumpulan pemberontak termasuk Gerakan Moro di selatan Filipina. Enam hari selepas Amerika berjaya menangkap Saddam Hussein , Gaddafi berikrar memusnahkan senjata pemusnah WMD. Ekoran komitmen itu, pada 15 Mei 2006, Setiausaha AS, Condoleezza Rice mengumumkan pemulihan hubungan diplomatik AS-Libya.


Pada awal Februari 2011, bantahan politik besar, yang didorong bantahan di TunisiaMesirdan bahagian lain dunia Arab, meletus di Libya menentang kerajaan Gaddafi dan dengan cepat bertukar menjadi perang saudara. Gaddafi berikrar "mati syahid" jika perlu dalam perjuangannya menentang pemberontak dan kuasa luar, menyatakan yang mereka yang memberontak terhadap kerajaannya berhak mati. Pada 17 Mei 2011 Mahkamah Jenayah Antarabangsa mengeluarkan permohonan waran tangkap terhadap Gaddafi atas sebab jenayah terhadap kemanusiaan; pada 27 Jun, permohonan ini diterima dan waran dikeluarkan terhadap Gaddafi dan anaknya Saif al-Islam.



Pada Ogos 2011, Gaddafi terus diburu oleh pemberontak tetapi beliau dan tujuh anak lelakinya berjaya melarikan diri.Pada hari Khamis, 20 Oktober 2011, Gaddafi berjaya dikesan di kampung asalnya di Sirte dan berjaya ditembak mati.

 abu umair 22/10/11









No comments:

Post a Comment