Sunday 31 July 2011

Sunnah Bersahur Dan Kelebihannya.



Allah berfirman :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

Maksudnya : " Wahai orang-orang yang beriman, telah difardukan puasa ke atas kamu, sepertimana difardukan ke atas orang-orang sebelum kamu, supaya kamu bertaqwa " [Al-Baqarah : 183]

Dari 'Amru bin Al-'As, sesungguhnya Rasulullah r bersabda :

[ فصل ما بين صيامنا وصيام أهل الكتاب أكلة السحر ]

Maksudnya : " Perbezaan antara puasa kita dan puasa ahli kitab adalah makan sahur ". [HR Muslim : 1096]

Kelebihan bersuhur

            a. Keberkatan pada makanan suhur

                        - Nabi r bersabda :

[ تسحروا فإن في السَحور بركة ]

                          Maksudnya : " Bersuhurlah, sesungguhnya, pada makanan sahur itu ada keberkatan " [Al-
  Bukhari : 1923, Muslim : 1095]

            b. Allah dan para malaikat mendoakan orang yang bersuhur

- Nabi r bersabda :

[ السَحور أكلة بركة فلا تدعوه ، ولو أن يجرع أحدكم جرعة من ماء، فإن الله وملائكته يصلون على المتسحرين ]

                          Maksudnya : " Makanan suhur itu berkat, maka jangan sekali-kali kamu meninggalkannya,
  walaupun kamu meneguk seteguk air, sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya mendoakan
  mereka-mereka yang bersuhur ". [HR Ahmad : 3/12 & 44[2], Ibnu Hibban : 3476]  

Makanan yang terbaik untuk bersuhur   

            Nabi r bersabda :

[ نعم سَحور المؤمن التمر ]

            Maksudnya : " Sebaik-baik makanan suhur mukmin itu adalah tamar " [HR Abu Daud : 2345][3]

- Sekiranya tiada ada makanan, sudah kenyang atau tidak ingin makan, maka minumlah sekurang-
   kurangnya seteguk air. Apakah kita tidak ingin keberkatan serta doa dari Allah serta para
   malaikatnya? Ini berdasarkan hadis yang lalu di mana Nabi bersabda :

[ ولو أن يجرع أحدكم جرعة من ماء ]

   Maksudnya : " Walaupun dengan meneguk seteguk air ". [HR Ahmad : 3/12 & 44, Ibnu Hibban :
   3476]

Melewatkan bersuhur

            - Dari Anas, beliau meriwayatkan dari Zaid bin Thabit,  telah berkata :

[ تسحرنا مع النبي صلى الله عليه وسلم ثم قام إلى الصلاة. قلت : كم كان بين الأذان والسحور ؟ . قال : قدر خمسين آية ]

Maksudnya : " Kami telah bersuhur bersama dengan Nabi r, kemudian bangun untuk bersolat. Aku telah berkata (Anas) : Berapa lama tempoh antara azan dan bersuhur ? Dia (Zaid) menjawab : Dengan kadar 50 ayat[4] (bacaan Al-Quran) " [HR Al-Bukhari : 1821, Muslim : 1097]

- Al-Hafiz Ibnu Abdil Barr telah berkata : " Hadis-hadis yang berkaitan dengan mempercepatkan 
  berbuka puasa dan melewatkan bersuhur adalah mutawatir….. "[5]

- Sekiranya telah dikumandangkan azan, sedangkan minuman masih ditangan kita, apa yang perlu
  dilakukan ?

Nabi r bersabda :

[ إذا سمع أحدكم النداء، و الإناء في يده، فلا يضعه حتى يقضي حاجته ]

Maksudnya : " Apabila salah seorang dari kamu telah mendengar azan, sedangkan minuman masih ditangannya, maka janganlah dia meletakkan minuman tadi sebelum dia menunaikan hajatnya " [LihatShahih Sunan Abi Daud : 2060]

Hukum bersuhur[6] 

            - Dari hadis-hadis yang lalu, maka dapatlah kita simpulkan di sini bahawa, hukum bersuhur adalah
  sunnah mu'akkadah. Ini berdasar 3 qarinah :

1. Perintah Nabi r supaya bersuhur. [تسحروا فإن في السَحور بركة]
2. Suhur membezakan antara puasa muslimin dan ahli kitab.[فصل ما بين صيامنا وصيام أهل الكتاب أكلة السحر]
3. Larangan Nabi r dari meninggalkan suhur. [السَحور أكلة بركة فلا تدعوه]


[1]   Di sana ada perbezaan sebutan dan makna antara (السُحور : بضم السين) yang membawa makna ; perbuatan dan waktu, manakala (السَحور : بفتح السين    ) membawa makna : makanan yang dimakan ketika bersuhur. Oleh kerana itu, penyusun menggunakan lafaz : SUHUR, bagi  
     perbuatan makan, dan SAHUR, bagi apa yang dimakan ketika bersuhur, kerana lebih tepat penggunaannya dari sudut bahasa arab.
     Sila lihat perkataan (سحر) dalam Lisaanul 'Arab : 1/194. Wallahu'alam.

[2]   Kata Muhaqqiq Musnad Ahmad, Sheikh Syuaib Al-Arnauth : Hadis ini adalah hadis shahih. LihatMusnad Ahmad : 3/12 & 44.

[3]  Sheikh Al-Albani menshahihkan hadis ini di dalam Shahih Sunan Abi Daud, no : 2055.

[4]  Ibn Hajar dalam Fathul Bari :4/199, membawa kata-kata Anas dalam menafsirkan maksud "kadar 50 ayat" : iaitu bacaan yang
sederhana, tidak terlalu cepat, tidak terlalu lambat, tidak terlalu panjang dan tidak terlalu pendek.

[5] Lihat Fathul Bari, karangan Ibn Hajar Al-'Asqalaani : 4/199

[6] Ibn Hajar dalam Fathul Bari : 4/139, menaqalkan ijma' pada sunnahnya bersuhur. Wallahua'lam.

Sumber: Mohd Masri Mohd Ramli

Saturday 30 July 2011

ADAB-ADAB BERBUKA PUASA MENURUT SUNNAH NABI SAW.


Adab-adab berhubung dengan ibadah mestilah mengikut kehendak ALLAH swt iaitu berpandukan al-Quran dan Sunnah Nabi saw. Jadi sempena Bulan Ramadhan yag mulia ini marilah sama-sama kita berusaha mengikut dan mengamalkan adab-adab berpuasa menurut sumber  yang diredhai ALLAH swt iaitu al-Quran dan Sunnah.

Sehubungan itu antara adab-adab berbuka puasa mengikut Sunnah Nabi saw adalah seperti berikut:

Segera berbuka puasa apabila masuk waktu atau disebut sebagai ta’jil al-iftar.

Sabda Nabi saw maksudnya:

“Manusia sentiasa dalam kebaikan selagi mereka menyegerakan berbuka puasa.” (Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Jadi sikap suka melewat-lewatkan berbuka puasa dengan sengaja adalah bercanggah dengan Sunnah nabi saw. Oleh itu hendaklah kita menyegerakan berbuka puasa supaya kita sentiasa berada dalam kebaikan.

Berbuka puasa dengan rutab atau tamar atau air.

Anas Bin Malik r.a berkata:

“Rasulullah saw berbuka puasa sebelum bersolat dengan beberapa biji rutab. Sekiranya tiada rutab, maka baginda berbuka dengan beberapa biji tamar dan sekiranya tiada tamar, maka baginda meneguk beberapa teguk air. (Hadis Riwayat Ahmad dan al-Tirmizi. Menurut al-Tirmizi hadis ini hasan. Diya’ al-Maqdisi telah mensahihkan hadis ini)

Rutab ialah buah kurma yang telah masak sebelum menjadi tamar yang kering. Ianya lembut dan manis. Tamar pula ialah buah kurma yang sudah kering. (al-Mu’jam al-Wasit)

Pada masa kini, rutab sudahpun dikenali dan dijual di Negara kita.

Hadis di atas menunjukkan tertib yang dilakukan oleh Nabi saw. Pilihan pertama Baginda saw adalah rutab. Jika tiada rutab, Baginda saw berbuka dengan tamar dan jika tiada tamar, Baginda hanya meneguk air.





Menyegerakan Solat Maghrib selepas berbuka puasa dengan rutab atau tamar atau air sekiranya makanan belum dihidangkan.

Hadis yang dinyatakan sebelum ini menunjukkan bahawa Nabi saw berbuka puasa dengan rutab atau tamar atau air sebelum menunaikan Solat Maghrib. Oleh itu kita juga disunatkan mengikut perbuatan tersebut iaitu terus menunaikan solat Maghrib sejurus selepas berbuka dengan makanan-makanan yang dinyatakan dalam hadis di atas tadi.

Hal ini jika makanan belum dihidangkan. Jika makanan sudahpun dihidangkan di depan mata, maka kita hendaklah menjamu makanan tersebut terlebih dahulu sebelum menunaikan solat. Menurut para ulama seperti Imam al-Nawawi rh, makruh bersolat apabila makanan yang hendak dimakan sudah terhidang di depan mata kerana ia boleh menganggu jantung hati dan menghilangkan kesempurnaan khusyuk. Ini berdasarkan Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim.
Menurut Anas bin Malik r.a, Rasulullah saw pernah bersabda maksudnya: 
Apabila telah dihidangkan makan malam, maka mulakanlah dengannya sebelum kamu menunaikan solat Maghrib dan janganlah kamu tergopoh-gapah ketika makan malam”(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Dalam hadis yang lain daripada Abdullah bin Umar r.a, baginda Nabi saw bersabda maksudnya:
”Apabila dihidangkan makan malam untuk kamu sedangkan solat (berjemaah) telah didirikan, maka mulakanlah dengan makan malam. Janganlah seseorang itu tergopoh-gapah sehingga dia selesai makan” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Dalam hadis yang sama dinyatakan bahawa-Maksudnya:  
 ”Ibnu Umar r.a apabila dihidangkan makanan untuknya ketika solat didirikan, beliau tidak mendatangi solat hinggalah beliau selesai makan sedangkan beliau mendengar bacaan imam”

Makan dengan kadar yang tidak berlebihan ketika berbuka puasa.

Firman ALLAH swt maksudnya:

Makan dan minumlah kamu. Jangan kamu berlebih-lebihan. Sesungguhnya DIA tidak sukakan orang yang berlebih-lebihan.” (Surah al-Araf:31)

Sabda Nabi saw maksudnya:

“Anak adam itu tidak memenuhi suatu bekas yang lebih buruk daripada perutnya. Cukuplah bagi anak adam itu beberapa suapan yang dapat meluruskan tulang belakangnya (memberikan kekuatan kepadanya). Sekiranya dia tidak dapat (berbuat demikian), maka satu per tiga untuk makanan, satu per tiga untuk minuman dan satu per tiga untuk pernafasan.” (Hadis Hasan Riwayat al-Tirmizi)

Nabi saw mengalakkan kita makan dan minum dengan kadar yang dapat memberi tenaga. Jika tidak mampu, Nabi saw menetapkan had maksima untuk makan dan seelok-eloknya dikurangkan lagi iaitu satu per tiga untuk makanan, satu per tiga untuk minuman dan satu per tiga utuk pernafasan.

Oleh itu sudah menjadi Sunnah Nabi saw iaitu makan secara tidak berlebih-lebihan. Bahkan makan yang tidak berlebih-lebihan boleh menjamin kesihatan badan berbanding dengan makan dalam kuantiti yang banyak sehingga susah hendak bernafas.

Makanan yang seimbang dan berkhasiat serta bersih juga hendaklah dipilih selaras dengan kehendak Islam yang menganjurkan kita memakan makanan yang halal dan baik (Halalan taiiban).

Berdoa ketika berbuka puasa.

Sabda Nabi saw maksudnya:

“Sesungguhnya bagi orang berpuasa itu doa yang tidak ditolak ketika dia berbuka.” (Hadis Hasan Riwayat Ibn Majah)

Oleh itu kita boleh berdoa dengan apa sahaja doa yang kita hajati. Doa orang berpuasa makbul.

Al-Munawi menyebut:

“Hadis di atas hanya untuk sesiapa yang telah menunaikan tanggungjawab berpuasa dengan menjaga lidah, jantung hati dan anggota.” (Faidh al-Qadir, al-Munawi)

Kita juga disunatkan berdoa dengan doa berbuka puasa yang diajar oleh Nabi saw.

Berdoa kepada orang yang menjamu kita berbuka puasa.

Menurut Anas Bin Malik r.a., Nabi saw pernah datang ke (rumah) Sa’ad bin ‘Ubadah. Dia menghidangkan roti dan minyak. Baginda lalu makan dan membaca (maksudnya):

“Telah berbuka puasa di sisi kamu mereka yang berpuasa, telah makan makanan kamu mereka yang baik dan telah berselawat ke atas kamu para malaikat.” (Hadis Sahih Riwayat Abu Daud).

Oleh itu marilah kita berdoa untuk mereka yang menjamu kita berbuka puasa dan ini merupakan adab yang sangat baik.

Jika berkemampuan kita juga boleh menjamu orang lain berbuka puasa walaupun dengan sebiji tamar kerana banyak pahalanya bagi insan yang menjamu orang lain berbuka puasa.


 30.7.11

-SELAMAT MENUNAIKAN IBADAH PUASA-


Tuesday 26 July 2011

MARI BERPEGANG TEGUH DENGAN AL QURAN DAN SUNNAH. JANGAN MENOKOK TAMBAH DALAM URUSAN AGAMA.


ALHAMDULILLAH bulan Ramadhan semakin mendekati kita. Marilah sama-sama kita meningkatkan amal soleh. Marilah kita beribadah mengikut contoh daripada Nabi saw.

Firman ALLAH swt maksudnya:
“Katakanlah (wahai Muhammad): Jika benar kamu mengasihi ALLAH maka ikutlah daku, nescaya ALLAH mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), ALLAH Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani .” [Ali Imran:31]

Jadi adakah anda menyintai ALLAH SWT? Jika ya ikutlah Nabi saw. Adab-adab berhubung dengan ibadah  seperti solat, puasa dan lain-lain mestilah mengikut contoh dari Nabi saw dan kita dilarang menokok tambah dan mencipta amalan-amalan baru. Ini kerana hanya Nabi saw sahaja yang menerima wahyu daripada ALLAH swt dan ALLAH swt memeritahkan manusia mengikut Nabi saw dalam urusan Ibadah.

Jadi amalan-amalan ibadah yang ditokok tambah dan dicipta oleh manusia pasti akan ditolak dan pengamalnya hanya melakukan kerja dosa yang sia-sia.

Sabda Nabi saw maksudnya:
’’Sesiapa yang mengerjakan sesuatu amalan (ibadat) bukan mengikut (spesifikasi) cara kami, maka ianya tertolak’’ (Hadis Riwayat Muslim)
Firman ALLAH swt maksudnya:
”Dan sesiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan dia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi.                (Ali-Imran:85)
Berkata al-Imam Ibn Kathir rh ketika mentafsirkan ayat di atas ini bahawa:
”Sesiapa yang melalui suatu cara yang lain dari apa yang disyari’atkan oleh ALLAH maka sama sekali ianya tidak diterima. (Tafsir Ibn Kathir)

Apabila ada pendakwah yang menyeru kepada Al Quran dan Sunnah dan melarang sebarang tokok tambah dalam urusan agama (bid’ah), maka kadang kala kedengaran suara-suara nakal yang menyebut “kalau macam itu kita semua kena naik unta lah sebab Nabi saw tidak pernah menaiki kereta”.

Ini adalah suatu kenyataan yang mengikut hawa nafsu semata-mata dan tidak berpandukan dalil. Ini adalah kenyataan yang tidak bertanggungjawab.

Haram menokok tambah dan mencipta amal ibadah yang baru kerana ianya dilarang oleh ALLAH swt dan Rasulullah saw. Adapun dalam urusan dunia, kita dibolehkan berkreatif dan inovatif dan ianya dianjurkan dalam Islam. Islam tidak pernah menyuruh umatnya mundur sebaliknya menganjurkan umatnya Berjaya di dunia lebih lagi di akhirat.

Sabda Nabi saw maksudnya:
Kamu lebih tahu hal ehwal duniawi kamu” (Hadis Riwayat Muslim)
Didalam hadis sahih yang lain Nabi saw bersabda maksudnya:
“Jika sesuatu itu termasuk urusan dunia kamu, maka uruslah ia. Jika ia merupakan urusan agama kamu, maka rujuklah kepadaku. (Hadis Sahih Riwayat Ibn Majah)

Malang sekali jika dilihat pada masa kini di mana umat Islam semakin mundur dan jumud dalam urusan dunia. Kebanyakkan penemuan-penemuan canggih dan baru menerusi teknologi terkini dipelopori oleh orang-orang barat yang bukan beragama Islam sedangkan umat Islam hanya menjadi pengikut dan penguna kepada penemuan moden tersebut.

Oleh itu umat Islam hendaklah kembali kepada al-Quran dan Sunnah iaitu tidak menokok tambah dan mencipta amalan baru dalam ibadah sebaliknya hendaklah lebih kreatif dan inovatif dengan mencipta dan membuat penemuan-penemuan baru dalam urusan dunia dengan meguasai teknologi moden. Itulah anjuran Islam yang sebenar.

Jadi menaiki kereta dan mencipta kenderaan yang lebih canggih adalah dianjurkan oleh Islam kerena ia merupakan urusan dunia insan walaupun ianya tidak terdapat di zaman Nabi saw.

Berlainan pula dengan ibadah. Umat Islam dilarang sama sekali menokok tambah dan mencipta amal baru dalam ibadah. Ini kerana seperti yang saya nyatakan di atas hanya Nabi saw sahaja yang layak diikuti dalam urusan ibadah. Itulah yang diperintahkan oleh ALLAH swt.

Menokok tambah amalan agama (ibadah) dan mencipta amalan baru dalam agama merupakan suatu perkara yang amat merbahaya dan mengundang kemurkaan ALLAH swt.

Nabi saw bersabda maksudnya:
“Sesungguhnya sebaik-baik ucapan adalah Kitabullah (al-Quran) dan sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad (al-Sunnah). Seburuk-buruk perkara adalah yang diada-adakan(bid’ah)dan setiap yang diada-adakan adalah sesat.(Hadis Riwayat Muslim)
Dalam Sunan al-Nasaai pula, terdapat penambahan lafaz pada riwayat ini iaitu:
“Setiap yang sesat itu (tempatnya) di neraka”.(Hadis Riwayat al-Nasaai)

Setelah dikemukakan hujah-hujah sahih seperti di atas, ada pula suara-suara menyatakan “apa salahnya benda baik takkan tak boleh kot”.

Bagi yang masih degil dan memberi alasan yang tidak berpandukan ilmu seperti ini, saya ingin menyatakan bahawa larangan menokok tambah dan mencipta amalan baru dalam ibadah bukannya dibuat oleh saya yang lemah ini mahupun para pendakwah yang menegakkan al-Quran dan Sunnah tetapi ianya merupakan larangan daripada ALLAH swt. Apa yang baiknya jika perbuatan tersebut dilarang oleh ALLAH swt dan Rasul saw?

Dalam ibadah matlamat tidak menghalalkan cara sebaliknya matlamat hendaklah betul dan caranya juga hendaklah betul. Oleh itu matlamat ibadah kita hendaklah ikhlas hanya kerana ALLAH swt diikuti dengan cara yang betul iaitu mengikut contoh daripada al-Quran dan Sunnah Nabi saw.

Perlu diingatkan bahawa Islam adalah agama wahyu dan bukan agama ciptaan manusia. Perbuatan menokok tambah (Bid’ah) dalam agama boleh menghilangkan ketulenan agama sehingga menyebabkan berlaku salah faham terhadap agama yang benar ini. Orang ramai akan merasakan agama ini susah kerana tidak dapat membezakan diantara amalan tokok tambah yang dilakukan oleh manusia dengan amal ibadah yang sebenar daripada al-Quran dan Sunnah lalu semakin ramai akan lebih jauh dari agama.

Dengan penokok tambahan dalam agama, umat Islam juga akan menjadi semakin pincang dan berpecah belah. Inilah antara bahaya tokok tambah (bid’ah) dalam agama.

Sabda Nabi saw maksudnya:
“Sesungguhnya sesiapa yang hidup selepasku akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kalian berpegang kepada Sunnahku dan Sunnah al-Khulafa al-Rasyidin al-Mahdiyyin (mendapat petunjuk). Berpeganglah dengannya dan gigitlah ia dengan geraham. Jauhilah kamu perkara-perkara yang diada-adakan (dalam agama) kerana setiap yang diada-adakan itu adalah bid’ah dan setiap bid’ah adalah sesat.” (Hadis Riwayat Abu Daud dan al-Tirmizi. Berkata al-Tirmizi hadis ini hasan sahih)

Mereka yang mencipta dan menokok tambah ibadah juga seolah-olah menafikan kesempurnaan agama sehingga memerlukan penambahan. Sedangkan agama ini telahpun sempurna dan tidak perlu kepada sebarang tokok tambah.

Firman ALLAH swt maksudnya:
“Pada hari ini AKU telah sempurnakan bagi kamu agama kamu, AKU telah cukupkan nikmat-KU kepada kamu dan AKU telah redha Islam menjadi agama kamu” (Surah al-Maaidah: 3)
Sabda Nabi saw maksudnya:
“Aku telah meninggalkan ajaran agama Islam ini dalam keadaan yang amat terang dan jelas, Tiada seorangpun yang menyimpang daripada ajaran yang jelas ini selepas kewafatanku kecuali dia akan binasa.” (Hadis Sahih Riwayat Ahmad)

Para pencipta dan penokok tambah amalan baru dalam agama(bid’ah) juga seolah-olah merasakan diri mereka setaraf dengan ALLAH swt kerana berani mencipta dan menokok tambah suatu syariat yang baru. Amat beratlah dosa para pencipta bid’ah.

Firman ALLAH swt maksudnya:
“Berjaga-jagalah mereka yang mengingkari perintahya (Rasulullah). Jangan sampai mereka ditimpa musibah, atau ditimpa azab siksa yang pedih.” (al-Nur:63)
“Tidak patut bagi orang-orang yang beriman, sama ada lelaki atau perempuan untuk memilih ketetapan sendiri terhadap perkara yang telah diputuskan ALLAH dan Rasul-NYA. Sesiapa yang melakukan maksiat terhadap ALLAH dan Rasul-NYA, maka sesungguhnya dia telah sesat dengan kesesatan yang nyata.” (Al-Ahzaab:36).

Oleh itu AWAS!, jangan sesekali membuat bid’ah kerana azab ALLAH swt amat pedih. Para penceramah hendaklah berhati-hati agar tidak menyebarkan bid’ah kepada masyarakat sehingga menyebabkan masyarakat terpengaruh dengan amalan bid’ah yang merosakkan ini.

Kepada orang awam seperti saya, hendaklah sentiasa berhati-hati dalam melakukan amal ibadah agar kita tidak terjerumus ke dalam bid’ah. Jika ada penceramah yang mengajar kita melakukan sesuatu amalan yang meragukan dan tidak mengemukakan dalil, kita hendaklah bertanya mana dalilnya dan adakah dalil tersebut sahih menepati al-Quran da Sunnah. Jangan sesekali taksub (fanatik) kepada seorang ustaz sahaja dengan menelan bulat-bulat apa yang keluar dari mulutnya tanpa disertakan dalil yang sahih dari al-Quran dan Sunnah. Ini kerana dikhuatiri kita akan terjerumus dalam kesesatan.

Pilihlah ustaz-ustaz yang diyakini ilmunya dan yang ikhlas memperjuangkan kebenaran walaupun mereka difitnah dan ditentang oleh orag-orang yang jahil. Ustaz-ustaz seperti ini tidak takut akan tentangan mereka yang jahil dan mempunyai niat yang jahat sebaliknya terus berdakwah menyampaikan ilmu yang sahih dari al-Quran dan sunnah. Pun begitu kita tetap tidak boleh taksub (fanatik) kepada mereka kerana mereka tetap manusia seperti kita yang tidak lari dari kesilapan. Hanya kata-kata ALLAH swt dan Nabi saw sahaja yang kita taat 100%.

Setelah kita berusaha bersungguh-sungguh menimba ilmu untuk beramal dengan amalan yang sahih daripada al-Quran dan Sunnah, tiba-tiba kita tersilap secara tidak segaja. Kita menyangka sesuatu amalan itu menepati Sunnah sedangkan ianya bid’ah. Pada masa itu kita tidak berdosa kerana kita telah berusaha mencari kebenaran tetapi tersilap tanpa disedari dan ALLAH swt tidak akan menghukum sesuatu kesilapan yang tidak kita ketahui dan InsyaALLAH kita akan beroleh pahala kerana telah berusaha mencari ilmu bagi memastikan amala kita sahih daripada al-Quran dan Sunnah.

Berbeza pula jika kita telah memperolehi kebenaran yang nyata tetapi kita tetap degil dan bersikap ego menolak kebenaran tersebut dan terus beramal dengan bid’ah, lalu ketika itu kita telah melakukan dosa dan azab ALLAH swt amat pedih. Bertaubatlah segera sebelum terlambat dan kembalilah kepada al-Quran dan Sunnah.

Marilah kita beramal dengan al-Quran dan Sunnah yang sudah pasti akan membawa kita ke jalan syurga. Jauhilah diri kita daripada amalan tokok tambah dan direka oleh manusia (bid’ah) kerana bid’ah hanya membawa kita ke jalan kesesatan.

Sabda Nabi saw maksudnya:
“Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang kamu tidak sekali-kali akan sesat selama kamu berpegang dengan keduanya, iaitu kitab ALLAH (al-Quran) dan Sunnahku.” (Hadis Riwayat Malik Ibn Anas)

Mudahan ALLAH swt menunjukkan kita ke jalan yang benar dan mudahan kita menjadi orang-orang yang selamat di dunia lebih lagi di akhirat.          -Wallahu’alam-.  

Firman ALLAH swt maksudnya:
“Kecuali orang yang bertaubat dan beriman serta mengerjakan amal yang baik, maka orang-orang itu, ALLAH akan menggantikan kejahatan mereka dengan kebaikan dan adalah ALLAH Maha Pegampun, lagi Maha mengasihani.” (al-Furqan: 70)



abu umair 25.07.2011

Monday 18 July 2011

KEMANA HENDAK DICARI KETENANGAN YANG HAKIKI?


Insan kadang kala berasa jiwanya tidak tenang. Dia berasa gundah gulana diulik masalah yang tidak putus-putus mengunjung tiba. Lalu dia mencari suatu ketenangan di dalam dirinya. Dia bertanya di mana hendak ku cari ketenangan yang hakiki?

Kadang kala insan menjadi  lalai dihanyutkan budaya Hedonisma. Dia merasakan hiburan semata-mata dapat memberinya suatu ketenangan yang memuncak. Akhirya dia tertipu dan jiwanya tidak mampu mencapai ketenangan yang hakiki.

Jadi, di mana hendak dicari ketenangan yang hakiki?

Firman ALLAH swt maksudnya:
“Orang-orang yang beriman dan jantung hati mereka menjadi tenang dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah jantung hati menjadi tenang.”(Ar-Ra’d: 28)
Ketenangan merehatkan minda dan membebaskan insan dari belengu kerisauan. Pabila mengingati ALLAH, jantung hati kita menjadi tenang. Kita menjauhi larangan-NYA dan berpegang teguh dengan suruhan-NYA. Kita berusaha, berdoa dan sentiasa bertawakal kepada-NYA.

Ketenangan yang hakiki hanya muncul di dada-dada insan apabila dia benar-benar mengingati ALLAH swt. Dia mengingati ALLAH swt dikala senang dan susah. Pabila dia dikurniakan kebaikan di dalam hidupnya, dia mengingati ALLAH swt lalu bersyukur kepada-NYA. Pabila dia ditimpa musibah dan dugaan hidup, kepada-NYA jualah dia mengadu dan meminta lalu dia bersabar menempuh dugaan tersebut. Dialah insan yang tenang. Dialah insan yang sentiasa mengingati ALLAH swt.

Firman ALLAH swt maksudnya:
“Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut, kelaparan, kekurangan dari harta benda, jiwa serta hasil tanaman. dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa musibah, mereka berkata: “Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali”. Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat hidayah” (Al-Baqarah 155-157). 
Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi ?  Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. ( Al-“ankabut : 2-3)
  
Jiwa yang diduga menjadi tenang mengingati ALLAH swt. Ini kerana dia tahu ALLAH swt sayang kepadanya dan dia bersabar dengan dugaan tersebut lalu dia tetap tenang menghadapi dugaan.

Berbeza dengan insan yang lupa dan lalai dalam mengingati ALLAH swt. Dia lupa akan matlamat hidup ini. Dia lupa kenapa dia diutuskan ke dunia yang penuh dugaan ini. Dia lupa akan dosanya. Dia tidak menyedari betapa ALLAH swt Tuhan Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyang tidak pernah melupainya.

Apabila insan melupai ALLAH swt, jantung hatinya tidak tenang. Walaupun wangnya bertimbun tinggi tetapi hakikatnya dia tidak tenang. Lihatlah kepada sesetengah artis, walaupun mereka diselimuti dunia yang penuh glamour dan menjadi ikutan ramai, hakikatnya jantung hati mereka tidak tenang kerana ketenangan tidak datang daripada budaya hedoisma yang mereka perjuangkan. Lalu tidak hairanlah jika kita lihat ramai artis yang gagal dalam hidup dan membunuh diri. 

Berbeza pula dengan insan yang sentiasa mengingati ALLAH swt di dalam hidupnya. Walaupun dia hanyalah seorang yang miskin. Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang tetapi dia tetap bersyukur dan mengigati ALLAH swt. Jantung hatinya tetap tenang mengingati ALLAH swt. Dia redha dan bersyukur dengan kurniaan ALLAH swt. Dia orang yang Berjaya. Dia isan yang tenang.


Oleh itu marilah kita menjadi insan yang bersyukur dan mengingati ALLAH swt walau dimana jua kita berada dan di dalam segala situasi yang kita tempuhi. InsyaALLAH jantung hati kita akan tenang. Sesungguhnya dengan hanya mengingati ALLAH swt lah jantung hati kita akan benar-benar tenang. Wallahu’alam.

Barangsiapa yang bertakwa kepada ALLAAH niscaya DIA akan memberikan baginya jalan keluar (dalam semua masalah yang dihadapinya), dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya” (Ath-Thalaaq:2-3).
Jiwa yaNg tenang adalah jiwa yang sentiasa mengingati ALLAH swt walau  dimana jua.  Mudahan  kita tergolong  dikalangan insan yang berjiwa tenang.

 abu umair 18/7/2011

Thursday 7 July 2011

SIAPA YANG WAJIB BERDAKWAH? ANDA, SAYA ATAU USTAZ?


Ramai yang memberi  alasan tidak mahu berdakwah kerana kurang ilmu, malu, tidak ada masa dan bermacam-macam lagi. Ada pula yang menyangka bahawa mereka dikecualikan daripada berdakwah dan hanya insan yang bergelar ustaz sahaja yang diwajibkan berdakwah.

Benarkah begitu?

Sebenarnya tugas dakwah ini tidak terbatas kepada para ustaz sahaja. Ia bukanlah suatu tugas eksklusif dimana hanya individu terpilih sahaja diwajibkan melakukannya. Hakikatnya tugas berdakwah ini diwajibkan kepada setiap Muslim mukallaf tidak kira apa jua latar belakang mereka. Firman ALLAH swt maksudnya:
Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. sesungguhnya Tuhanmu DIAlah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-NYA dan DIAlah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk”. (an-nahl : 125)

Dakwah ini luas dan tidak mempunyai suatu kaedah atau cara yang spesifik. Seseorang individu boleh berdakwah mengunakan cara dan gaya tersendiri selagi mana tidak bercangah dengan Al Quran dan Sunnah.

Tidak semestinya dakwah itu dimulakan dengan bacaan ayat Al Quran dan Hadis kepada Non Muslim. Kita hendaklah melihat kepada suasana dan keadaan.

Contohnya jika berhadapan dengan orang asli di perkampungan mereka. Saya berpendapat bahawa tidaklah sesuai jika pertemuan pertama terus dimulakan dengan perbicaraan mengenai Islam. Kelak mereka akan lari dan tidak mahu mendekati kita. Kita hendaklah mecari jalan bagaimana hendak medekatkan diri dengan mereka dan sekali gus mengambil hati mereka. Ini kerana apabila mereka sudah menyukai kita, maka mesej dakwah lebih mudah disampaikan.

Inilah yang dilakukan oleh seorang insan yang amat saya kagumi dengan usaha dakwah beliau yang tidak pernah kenal jemu. Beliau adalah Ustaz Wahab pengasas Muhammadiyah Internasional. Saya pernah sekali mengikuti beliau menziarahi perkampungan orang asli yang dikatakan beragama Bahai di atas bukit berdekatan Sungai Siput, Perak.

Saya lihat cara yang beliau gunakan bagi mengambil hati mereka amat mudah iaitu tingal seketika di perkampungan mereka, masak di situ dan menjamu mereka makan, memberi hadiah kepada mereka berupa makanan segera, minuman ringan dan pakaian. Cara ini menyebabkan orang asli di kampung tersebut mula mesra dengan kami dan mula mendekati kami. Ada yang duduk bersembang dan ada juga yang membantu kami memasak.

Setelah kemesraan berputik barulah mesej dakwah disampaikan. Mesej dakwah tidak perlu disampaikan secara tergesa-gesa. Kadang kala perlu berulang alik ke sebuah kampung lebih daripada tiga kali barulah mesej dakwah disampaikan secara perlahan-lahan dengan cara yang mudah difahami.

Program dakwah Muhammadiyah Internasional yang sentiasa padat sepanjang tahun.
Pengalaman berharga. Dakwah orang asli bersama Muhammadiyah Internasional pada bulan Mei 2010.

Bayangkan betapa besarnya jasa Ustaz Wahab dan team beliau apabila Berjaya mengislamkan ramai orang asli dan bukan asli di berbagai tempat termasuk di luar negara. Beliau telah berdakwah di sebuah perkampungan orang asli berdekatan Guar Musang, Kelantan bermula sekitar awal tahun 90an. Ketika itu tiada seorangpun yang beragama Islam di kampung tersebut. Tetapi kini Alhamdulillah 99% daripada penduduk kampung tersebut telah memeluk Islam. Mudahan ALLAH memberkati Ustaz Wahab dan team beliau.

Tidak dinafikan bahawa usaha dakwah Ustaz Wahab amat memerlukan sokongan kewangan yang tinggi memandangkan kos yang tinggi terpaksa ditanggung. Oleh itu saya menyeru kepada para pembaca yang budiman agar dapat membantu usaha dakwah menyeru ke jalan ALLAH swt ini dengan menyalurkan sumbangan anda melalui akaun Muhammadiyah international - 07010001670712 "BANK MUAMALAT. Sila hubungi/SMS Ustaz Abdul Wahab di no 0134070100 untuk pengesahan sumbangan.

Mungkin ramai yang mengeluh kerana tidak mampu berdakwah seperti Ustaz Wahab tetapi mereka tidak sedar bahawa dakwah ini boleh dilakukan dimana-mana sahaja seperti di universiti tempat kita belajar, dan di pejabat tempat kita bertugas. Mulakanlah dengan senyuman, sopan santun dan menonjolkan akhlak Islam yang mulia sehingga membuatkan Non Muslim mudah dan selesa mendekati kita dan cara ini tidak memerlukan ilmu agama yang tinggi.

Kita boleh mencari masa dan keadaan yang sesuai untuk menyampaikan mesej Islam setakat kemampuan dengan ilmu yang kita ada contohnya membacakan Surah Al Ikhlas dan menerangkan terjemahannya dengan sedikit huraian serta penjelasan kepada mereka seperti yang dilakukan oleh seorang rakan saya ketika beliau berdakwah di Batu Fringhi, Pulau Pinang.

Dakwah di Batu Fringhi, Pulau Pinang

Jika mereka bertanyakan soalan yang tidak mampu dijawab, mintalah tempoh kepada mereka agar anda boleh merujuk kepada ahli Ilmu atau buku terlebih dahulu ataupun boleh juga membawa mereka terus berjumpa dengan ahli ilmu yang mahir tentang dakwah Non Muslim.

Anda juga boleh menceritakan tentang penemuan-penemuan sains terkini yang baru ditemui mengunakan teknologi canggih sedangkan sudah disebut dalam Al Quran lebih 1400 tahun yang lalu seperti teori Big Beng dan sebagainya. Bagaimana Nabi Muhammad saw boleh mengetahui hal-hal saintifik sebegini sedangkan Baginda tinggal di padang pasir yang tidak mempunyai sebarang teknologi canggih lebih 1400 tahun yang lalu. Inilah antara bukti wahyu ALLAH swt. Inilah antara tanda-tanda kebenaran Islam. saya ada menyediakan beberapa contoh penemuan sains ini di Blog saya dibawah label: Keajaiban Al Quran dan akan terus meng update dengan artikel-artikel baru dibawah tajuk ini dari masa ke semasa InsyaALLAH.

 Antara buku yang membicarakan mengenai Al Quran dan sains moden. Boleh juga dijadikan sebagai bahan dakwah.

Selain daripada itu, anda boleh memberikan mereka DVD ceramah yang bersesuaian secara percuma sebagai bahan dakwah seperti ceramah Sheikh Ahmad Deedat, Dr. Zakir Naik dan Sheikh Khalid Yasin. Kita juga boleh memberi mereka terjemahan Al Quran dan buku-buku serta risalah mengenai Islam secara percuma. Jika di Pulau Pinang, bahan dakwah ini boleh didapati di Masjid Kapitan Keling (Pusat dakwah Islamic Propagation Society International (IPSI) Malaysia yang terletak di ruang bawah menara masjid tersebut.

Sheikh Yusuf Estis-berdakwah secara berjenaka.
Dr. Zakir Naik-Ribuan hadir mendengar ceramah beliau.
Dr. Bilal Philips-Pendakwah yang banyak menghasilkan buku.
Sheikh Ahmad Deedat rh-Saya angap beliau sebagai  guru kepada pendakwah moden. Amat besar jasa beliau. Semuga ALLAH merahmati ruh beliau.
Dr.Gary Miller-Pakar Matematik dan Tiologi Kristian yang kemudian menjadi Pendakwah Islam yang hebat.
Beliau memeluk Islam setelah mengkaji Al Quran.
Sheikh Khalid Yasin-Cara berdakwah yang menarik

        
Antara buku yang boleh digunakan untuk berdakwah

Islamic Propagation Society International (IPSI) Malaysia merupakan suatu organisasi bukan kerajaan (NGO) yang bergiat aktif dalam berdakwah kepada Non Muslim tempatan mahupun pelancong. Menurut Presidennya, melalui dakwah di Masjid Kapitan Keling dan lain-lain, ribuan Non Muslim telah diperkenalkan dengan gambaran Islam yang sebenar dan ratusan daripada mereka telah memeluk Islam. Alhamdulillah begitu hebatnya usaha mereka. Mereka juga ada mengedarkan bahan dakwah seperti terjemahan Al Quran dan buku-buku tentang Islam secara percuma kepada Non Muslim.

Projek terbaru IPSI adalah mencetak ribuan naskah terjemahan Al Quran yang menelan belanja puluhan ribu ringgit untuk diedarkan secara percuma kepada Non Muslim. Jadi kita hendaklah menyokong usaha yang amat mulia ini dengan memberi sumbangan kepada mereka dan berdoa untuk mereka.

Sumbang boleh disalurkan melalui akaun Maybank bernombor 557380300023 atas nama persatuan ini. Mereka juga boleh dihubungi melalui nombor telefon 04-2274849. E-Mail: krudin@pc.jaring.my. Laman web: www.ipsi.com.my.

Antara program dakwah IPSI
Dakwah di Masjid Kapitan Keling. Brother Kamarudin(Presiden IPSI) sedang berdakwah  kepada seorang pelancong.
Selain daripada itu IPSI juga banyak menganjurkan kursus-kursus dakwah yang boleh anda ikuti dari masa ke semasa bagi memantapkan diri untuk turun ke lapangan dakwah ini.

Selain daripada IPSI, anda juga boleh mengikuti kursus-kursus dakwah yang dianjurkan oleh Perkim Ampang yang dikelola bersama oleh seorang pendakwah yang saya angap sebagai guru iaitu Brother Lim Jooi Soon. Beliau boleh dihubungi melalui nombor telefon 0123661121 untuk sebarang pertanyaan mengenai kursus dakwah di Kuala Lumpur, Pulau Pinang dan lain-lain negeri.

Brother Lim Jooi Soon merupakan antara pendakwah Islam hebat di Malaysia
Brother Shah Kirit, pendakwah Islam hebat di Malaysia
Sheikh Hussain Yee, pendakwah hebat berasal dari Pulau Pinang  yang kini terkenal di seluruh dunia.

 Berbalik kepada kaedah dakwah yang kita bincangkan tadi, anda juga boleh mengeshorkan kepada Non Muslim agar melayari lam web dakwah yang sesuai seperti berikut utuk mendalami serta menambah pengetahuan tentang Islam:








Kaedah-kaedah dakwah di atas hanyalah cadangan yang saya kemukakan dan seperti yang saya nyatakan sebelum ini, anda boleh mengunakan cara tersendiri untuk berdakwah asalkan cara anda tidak bercanggah dengan Al Quran dan Sunnah serta InsyaALLAH tidak mustahil bahawa cara dakwah anda lebih berkesan. Jangan putus asa untuk menjelaskan kebenaran Islam kepada Non Muslim di sekeliling anda seperti rakan sekolah, rakan sekerja, jiran dan sebagainya.

Setelah kesemua usaha dakwah dilakukan, anda mula mengeluh kerana mereka tetap tidak mahu memeluk Islam. Apa perlu anda lakukan?. Jangan khuatir anda hanya perlu berusaha berdakwah dan berserah diri kepada ALLAH swt kerana urusan hidayah itu adalah hak mutlak ALLAH swt. Kita hendaklah sedar bahawa ada Rasul AS sebelum Muhammad SAW yang berdakwah selama ratusan tahun tetapi amat sedikit mereka yang mengikutinya. Oleh itu teruskan berdakwah dan selebihnya serahkanlah kepada ALLAH swt. Sesungguhnya ALLAH swt Tuhan Yang Maha Kuasa memberi hidayah kepada sesiapapun yang dikehendakki oleh-NYA.

Saya pernah mendengar suara-suara yang mengatakan bahawa kita hendaklah mengutamakan dakwah(islah) kepada umat Islam daripada meyibukkan diri berdakwah kepada Non Muslim. Ini kerana keadaan umat Islam pada masa kini juga agak teruk dengan suasana keruntuhan moral yang melanda. Saya katakan bahawa kenyataan ini adalah salah. Usaha dakwah(islah) sesama umat Islam hendaklah seiringan dengan dakwah kepada Non Muslim. Jangalah keghairahan kita berdakwah kepada umat Islam menyebabakan kita lupa akan tuntutan dakwah kepada Non Muslim dan begitu juga sebaliknya.

Tergamakkah anda untuk terus membiarkan mereka menyembah berhala dengan penuh kesesatan tanpa melakukan apa-apa usaha dakwah kepada mereka? Wajarkah anda membiarkan Non Muslim terus berburuk sangka dan prajudis terhadap Islam tanpa ada apa-apa usaha memperbetulkan salah faham mereka terhadap Islam yang benar ini? Sudah tentu tidak kerana berdakwah kepada Non Muslim juga amat penting begitu juga dengan dakwah(islah) kepada umat Islam.

Bayangkan jika para Sahabat Nabi saw tidak merantau jauh ke wilayah lain untuk berdakwah tentu sekali Islam tidak tersebar ke seluruh pelosok dunia. Jika pedagang Arab, India dan China tidak berdakwah di alam nusantara ini tentu umat melayu masih beragama Hindu sehinga ke hari ini. Jadi umat Islam wajib berdakwah kepada Non Muslim.

Jangan sesekali menghina atau memperlekehkan agama anutan Non Muslim kerana ianya dilarang dan bukan daripada akhlak Islam itu sendiri. Firman ALLAH swt maksudnya:
“Dan janganlah kamu memaki sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah, kerana mereka nanti akan memaki Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan …” (Al-An‘aam:108).

Jangan sesekali memaksa mereka memeluk Islam sebaliknya berdakwahlah secara hikmah dan lemah lembut. Firman ALLAH swt maksudnya:
“Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam); sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang salah. Kerana itu barangsiapa yang ingkar kepada Thaghut dan beriman kepada ALLAH, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada buhul tali yang amat kuat yang tidak akan putus. Dan ALLAH Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui”. (Al Baqarah:256)

Bayangkan jika seluruh umat Islam di Malaysia berganding bahu berdakwah kepada Non Muslim serta berakhlak mulia. Tentu sekali lebih ramai yang akan memeluk Islam.

Akhir kata saya menyeru kepada diri sendiri dan para pembaca marilah sama-sama kita berdakwah kepada Non Muslim agar mereka dapat keluar dari kegelapan kesesatan kepada cahaya kebenaran Islam. Ingatlah bahawa kita tidak akan terlepas daripada dipersoal oleh ALLAH swt di akhirat kelak. Marilah kita bermuhasabah diri dan memperbaiki kualiti diri agar berakhlak mulia selari dengan kehendak Islam yang benar. Marilah kita bertaqwa kepada ALLAH swt dan teruskan berdakwah. Wallahu’alam.

Jom Dakwah!!!

Abu umair 7.7.2011
www.voiceofsunnah.blogspot.com